viernes, 22 de octubre de 2010

Havas i la història política internacional

Havas i la història política internacional és breu recorregut per la història de l’agència de comunicació “Havas” on es mostra la manera com la informació i la política s’han necessitat mútuament al llarg dels temps.

1. “COM FER-SE UN LLOC EN EL MÓN DE LA INFORMACIÓ” narra els primers anys d’Havas fins el segle XX. En aquest període, l’enorme creixement que va experimentar l’agència no hagués estat possible sense els acords i les col·laboracions amb diferents organismes governamentals.





2. "HAVAS I LES GUERRES MUNDIALS" explica com es van viure a l’agència Havas els dos conflictes bèl·lics més mortífers de la història de la humanitat. Els jocs d’interessos i el posicionament polític poden tenir greus conseqüències en moments com aquests.




Reestructuració d’Havas (AFP) durant la Guerra Freda

La fi de la segona Guerra Mundial va donar pas a la Guerra Freda, un conflicte que enfrontava el bloc comunista oriental de la URSS i l’occidental bloc capitalista, liderat pels Estats Units. Aquesta compresa va introduir un nou tipus d’enfrontament, basat en una cursa per extendre les ideologies i sistemes econòmics que defensava cada part.

En aquest panorama estratègic, les agències de notícies van desenvolupar un paper fonamental en la difusió d’informacions que reforçaven els valors i les politiquees dels dos grans blocs mundials. Van ser moments en que les agències nacionals, sobretot les nordamericanes i les soviètiques, van apostar clarament per l’ús de tots els mitjans tecnològics disponibles que permetessin fer arribar el seu missatge a les màximes àrees del planeta possibles.

Havas, no obstant, havia iniciat un procés des del final de la Segona Guerra Mundial per acabar amb l’status d’agència semi-oficial, i el 10 de gener de 1957, el parlament francès va aprovar una llei que declarava la seva independència. Això es va traduir, en el temps, en una disminució progressiva dels ingressos procedents de l’administració.

L’any 1985, el desenvolupament de les telecomunicacions va perpetre la descentralització de la producció informativa d’Agence France-Presse, que donà lloc als centres regionals de producción i difusió de Hong Kong, Nicosia i Washington.

AFP a l’actualitat

En l’actualitat, la implicación del govern nacional francès dins l’agència està representada pel Primer Ministre, el ministre d’afers exteriors, que formen part, juntamente amb altres membres, del Condell d’administració. Cada  d’aquests càrrecs designen un representant que duu a terme les seves funcions. Tot i això, la influència governamental sembla ser menys evidente que en altres temps, bé sigui perque les societats han avançat, perquè les tècniques comunicatives s’han aguditzat o perquè ara és més important que mai proyectar una imatge d’independència informativa.

A dia d’avui, AFP és una de les tres grans agències del món, amb oficines a 165 països, amb prop de 3000 col·laboradors internacionals.


Conclusions

L’estudi de la història des del prisma d’una agència de notícies és un exercici molt interessant que permet entendre com la informació és una arma tant poderosa i eficaç com la més mortífera. De l’anàlisi de la història de la política lligada a l’agència Havas puc concloure que al llarg del temps, els màxims dirigents i els grans empresaris han anat prenent consciència de la importància de comptar amb el suport de l’opinió pública, i que aquesta, a partir del segle XIX, passà a estar sotmesa a la premsa.   
He comprovat també que quan s’estableixen monopolis informatius, les societats corren el perill de ser manipulades i de formar-se valors sòlids sobre el món damunt de ciments adulterats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario